HUBUNGAN FPK DENGAN KSSM DAN KBSR
HUBUNGKAIT ANTARA FPK DENGAN KSSR & KSSM
REKA BENTUK
Bagi reka bentuk kurikulum KSSR dan KSSM adalah sering berkaitan dengan FPK. Terdapat
enam tunjang dalam KSSR dan KSSM dikenal pasti mewakili ilmu bidang ilmu, kemahiran,
dan nilai yang menjadi asas kepada pembangunan insan yang berfikiran kreatif,kritis dan
inovatif. Tunjang – tunjang tersebut menggambarkan penstrukturan secara eksplisit bidang
ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu dikuasai murid. Setiap tunjang saling berhubung kait
dan bersepadu dengan FPK. Falsafah Pendidikan Kebangsaan pula turut memfokuskan
memperkembang potensi individu berkait rapat dengan KSSR dan KSSM iaitu pembentukan
modal insan yang seimbang dari segi intelek,jasmani, rohani dan emosi. KSSR dan KSSM
berkaitan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu unsur yang pertama ialah
“Pendidikan Suatu Usaha Berterusan”. Pendidikan merupakan satu proses yang berterusan
sepanjang hayat iaitu bermula dari bayi sehinggalah kita meninggal dunia. Proses
pemerolehan, pemindahan pengetahuan dan penerapan nilai-nilai murni dalam pendidikan
merupakan satu perkara yang tidak dapat dipisahkan lagi. Pendidikan sudah bermula sejak
kita berada dirumah lagi, seterusnya pendidikan secara formal di sekolah, komputer
pengajian tinggi dan sebagainya.
KOMPONEN
Perkaitan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dengan tunjang KSSR dan KSSM ialah
FPK terbahagi kepada 4 unsur, iaitu jasmani, emosi, rohani dan intelek. Unsur jasmani ialah
unsur fizikal individu iaitu berkaitan anggota tubuh badan. Perkembangan dan kecerdasan
fizikal amat penting untuk kecerdsan mental kerana ianya merupakan satu perkara yang amat
berkait rapat (Perkembangan Fizikal & Estetika). Unsur emosi pula ialah berkaitan dengan
jiwa individu yang mana memberi kawalan kuat kepada semangat perpaduan dan sebagainya
. Perkembangan emosi yang sempurna mampu untuk mengawal tingkah laku yang baik
(Kemanusiaan) dan membentuk sahsiah diri yang sempurna (Keterampilan Diri). Unsur
rohani pula merangkumi unsur berkaitan kalbu iaitu hubungan antara manusia dengan
penciptanya. Unsur rohani ini lebih menjurus kepada amalan keagamaan (Kerohanian,
Sikap & Nilai ). Unsur terakhir ialah unsur intelek iaitu berkaitan daya berfikir. Intelek
penting kerana dengan unsur intelek, pelbagai masalah sukar dapat diselesaikan dengan tepat
(Sains & Teknologi). Unsur yang seterusnya adalah unsur mampu menguasai kemahiran
lisan dan bukan lisan dan mencapai komunikasi berkesan
(Komunikasi) Semua unsur-unsur ini membantu dalam perkembangan potensi individu dan
menjadi asas kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
MATLAMAT
Melahirkan insan seimbang, kreatif, kritis, inovatif melalui tunjang komunikasi, sains dan
teknologi, perkembangan fizikal dan estetika, ketrampilan diri, kemanusiaan dan kerohanian,
sikap dan nilai. Falsafah Pendidikan Kebangsaan pula ingin melahirkan rakyat Malaysia yang
berketrampilan iaitu rakyat yang bukan sahaja berilmu pengetahuan, malahan rakyat yang
mahir dalam melakukan tugasan dan mampu menjadi rakyat yang inovatif.
OBJEKTIF
Kurikulum Standard Sekolah Rendah berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan
Dasar Pendidikan Kebangsaan. Murid yang mengikuti KSSR dan KSSM akan mempunyai
asas-asas berikut, insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi, jasmani dan sosial.
Objektif KSSR dan KSSM ialah ingin melahirkan yang bertanggungjawab iaitu warganegara
yang boleh berperanan di arena global. Selain itu, objektif KSSR dan KSSM iaitu ingin
melahirkan pekerja berilmu. Objektif KSSR dan KSSM ini saling berkait dengan unsur
dalam FPK iaitu ingin melahirkan rakyat Malaysia yang percaya dan patuh kepada Tuhan,
berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama
dan Negara, memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu, serta memupuk perpaduan dalam
kalangan rakyat berbilang kaum di Malaysia.